zijderoute.reismee.nl

Dag 14-16 Urumqi ( overgang China) Turpan en Dunhuang

Hieronder het verslag van de paar dagen waar we geen internet hadden.

Na de horrorverhalen van de supercontroles die we zouden doormaken in de luchthaven van Urumqi verliep onze aankomst in China heel vlotjes.

We komen middag in de nacht aan in Urumqi waar we nog een paar uurtjes slapen voor we een korte stadstoer maken. Urumqi is een grote provinciehoofdstad en we zien dan ook verschillende hoge gebouwen, wel iets anders dan we de afgelopen weken gezien hebben.

Na onze rondrit in Urumqi zetten we onze route verder naar Turpan, onderweg zien we veel niets, deze provincie bestaat vooral uit woestijn.

Aangekomen in Turpan bezoeken we de oude stad die hier nog als archeologische opgraving kunnen zien. Vandaag hebben we genoeg bekeken.

Na een nachtje in een splinternieuw hotel zetten we onze ontdekkingstocht in Turpan verder. We bezoeken een dorpje van de oegouren, de originele inwoners van deze regio. Ze leven nog in zeer primitieven omstandigheden maar volgens de gids slapen ze bijna dagelijks in een miljoen sterren hotel. Door de warme nachten hier in de regio slapen de lokale mensen nl vaak op het dak van hun huizen.

Volgende halte, de grotten van de 1000 budha’s, de originele grotschilderingen mogen we niet meer op foto zetten, maar onze volgende stop ( het nationale museum) heeft een prachtige reconstructie van een van de grotten.

Als laatste stop bezoeken we nog een moskee van 500 jaar oud.

Na wederom een goede nacht, staan we op voor de zon om vroeg naar het station van de kogeltrein te gaan. Ook hier is er weer veel controle en moeten weer alle tassen door de controle.

Aangekomen in Dunhuang bezoeken we de zandduinen en de oase van de halve maan. We maken ook een uitzonderlijke situatie mee, het regende hier, de paar druppels die gevallen zijn was de 4e regenbui van het jaar.

Benieuwd wat onze ontdekkingstocht in de omgeving ons morgen gaat opleveren.

Moeke

Blij te lezen dat als goed gaat.wat zijn weer mooie prachtige beelden.spijtige van de regen.maar hier schijnd de zon.dikke kus moeke en jelka