zijderoute.reismee.nl

Dag 2 Samarkant - Mausoleum van Timor - Registan plein

Goeiemorgen, of liever goedemiddag iedereen

Na een kort ochtendslaapje zijn we klaar voor het eerste deel van de reis. De algemene uitleg van onze gids Theo.

Dagelijks proberen we een klein stukje tijd te voorzien om te vertellen wat we deze dag gaan bewonderen, maar ook praktische zaken afspreken. Om hoe laat spreken we af om te ontbijten, vertrekken, waar gaan we eventueel dineren.

Daarna stappen we op de bus en vertrekken we richting onze eerste echte bewondering. Onze lokale gids Ildar verteld met veel trots over zijn Samarkant. En terecht, het is een pracht van een stad ( toch het stukje dat wij al mochten bewonderen.)

Eerste halte, het mausoleum van Timor de grote held van Oezbekistan. Met zijn prachtige blauwe mozaïeken een schitterend aanzicht.

Als we de buitenkant al prachtig vonden dan hebben we de binnenkoepel nog niet bekeken. Toen we hier waren, kwam er nog een groep lokale mensen aan. Deze deden een gebed, doordat dit een heilige plaats is, aangezien Timor hier begraven ligt, kan er een mini Hadji of pelgrim tocht naar hier gedaan worden. Dit moet elke goede moslim in zijn leven gedaan hebben.

Ondertussen beginnen onze magen een beetje te grommen af en toe, dus na een broodjesstop kunnen we weer verder.

Als je op google Samarkant opzoekt vind je onmiddellijk een hoop mooie afbeeldingen van een pracht plein. Het registan plein, op dit plein staan 3 oude madrassa's. Dit zijn oude Koranscholen, hier kwamen de mensen dus om het geloof te bestuderen.

In de verschillende cellen waar vroeger de studenten woonden zijn nu verschillende kleine winkeltjes terug te vinden. In deze sprookjesachtige omgeving zien we ook een aantal koppeltjes in traditionele kledij die foto's trekken voor hun huwelijksfeest.

En als laatst en echte klap op de vuurpeil bezoeken we de vrijdagdsmoskee hier op het plein, deze wordt ook wel eens de gouden moskee genoemd. Echt prachtig.

Morgen bezoeken we nog meer pracht en praal hier in Samarkant, tot dan iedereen

Moeke

Mooie beelden.maar hier in mooie polegon is het aan regenen.en volgens de allerbeste weervrouw van heel belgie .(moeke) gaat nog wel heel de avond regenen :-) .dikke kus want ze mist je al moeke en jelka

Marjan

Whaaaaauuuw wat een prachtige foto’s al dit beloofd voor de komende dagen. Dikke kus en knuffel en poot van Arka ???‍♀️

maike

toffe foto s, geniet er van