zijderoute.reismee.nl

Dag 3 samarkand - Shah i zinda - Gur emir - Bibi khanum

Onze eerste stop is een kleine fabriek waar ze nog op de traditionele manier papier maken.

De volgende stop is het observatorium van Ulugbek. Dit was een wetenschapper die leefde rond 1400. Met het observatorium, waar nog een deel van bestaat kon hij verschillende sterren en steden een correcte plaatsbepaling geven. Maar het spectaculaire is dat hij de duur van een zonnejaar kon bepalen met eenvoudig materiaal ( eigenlijk was een observatorium toen een hoge toren met bovenin een gaatje, en vervolgens een soort van glijbaan met op vaste afstanden een rechtopstaande steen of trapje, de stand van de zon geeft schaduw op de ‘glijbaan’ de corresponderende steen of trapje geeft een waarde weer van de stand) met deze methode vgl met de huidige moderne methode is er maar 1min20 verschil in de lengte van een zonnejaar !

Onze volgende stop is het graf van de heilige Daniël. Van hem werd verteld dat hij dromen kon interpreteren.

Onze laatste halte voor de lunch is Shaz-I-Zinda, dit is de heiligste plaats van Samarkand. Als je de beelden ziet zou je het niet geloven, maar deze prachtige gebouwen zijn mausoleums of graftombes.

Voor ons middagmaal krijgen we vandaag het nationale gerecht Plov, dit is een heerlijk rijstgerecht met lamsvlees en groenten.

Ondertussen is het hier lekker warm geworden, na onze buikjes rond gegeten te hebben hebben we nog 2 stops op onze lijst staan voor deze middag. De Siyab bazaar is de eerste, op deze markt vinden we allerlei lekkers. Gedroogde noten, noga, groenten en fruit en kleine huisraad.

De bazaar ligt in de schaduw van de grote Bibi Khanum moskee. Dit was ooit de grootste moskee ter wereld. Timor, de heerser van deze streek in de 14e eeuw, bouwde deze moskee voor zijn vrouw of schoonmoeder. ( de naam kan op 2 manieren geïnterpreteerd worden vandaar de verwarring)

Vanavond gaan we na het eten nog een keertje langs het registan plein, dan zou dit prachtig verlicht zijn. Dus morgen eerste foto in het verslag een oude bekende, maar nu by night

Werner

De eerste foto's zien er alvast veelbelovend uit en nodigen zeker uit om jullie avontuur verder te volgen.
Geniet van de cultuur en de inwendige mens ! Groetjes en tot de volgende !