zijderoute.reismee.nl

Dag 4 onderweg naar bukhara

Belofte maakt schuld, dus bij deze nog een paar prachtige foto’s van het registan plein by Night.

Deze morgen maken we een rit doorheen de bergen die Samarkand omringen, een bergpas brengt ons naar shahrisabz. Onderweg zien we een paar prachtige uitzichten en een paar lokale marktkramers verkopen hun waren aan de straatkant. Kunnen jullie raden wat deze verkoopswaren zijn ?

Al deze witte producten zijn kamelenkazen .... ze lijken net stenen !

Aan de andere kant van de bergpas komen we aan in shahrisabz. Dit is het geboortedorp van Timor. Hij heeft hier een ENORM paleis gebouwd. De toegangspoort alleen was al 72m hoog, hiervan is maar een klein stukje overgebleven. Alle versieringen die we hier zien zijn nog de originele zoals ze rond 1450 aangebracht zijn.

In deze oude stad staat nog een moskee die na meer dan 500 jaar nog steeds gebruikt wordt. ( ze beginnen wel stilaan een beetje op elkaar te lijken maar dat neemt niet weg dat ze prachtig zijn)

Na deze oude stad stappen we in de bus voor een lange rit, ook al is het al bijna 3u in de middag we moeten toch nog een 4tal uurtjes rijden voor we in Bukhara aankomen. Onderweg verteld de gids ons wat lokale tradities ( hoe de mensen hier trouwen, onderwijs, gezondheidszorg, ...)

En laat op de avond komen we in Bukhara aan waar we bijna onmiddellijk richting restaurant gaan en morgen rustig de stad gaan bezoeken.

Slaap wel iedereen en tot morgen.