zijderoute.reismee.nl

Dag 5: Bukhara stadstoer

Vandaag spenderen we een dag in Bukhara, dit is de 5e grootste stad in Oezbekistan. Er wonen 250 000 mensen en de stad bestaat uit een nieuw en een oud gedeelte. Wij verblijven in een hotel net op de grens tussen het oude en nieuwe gedeelte. We wandelen heel de dag rond in het oude deel van de stad waar we een bezoek brengen aan de verschillende M'en. Moskeën, Mausoleums, Madrasas, marktplaatsen.

De eerste stop is een mausoleum uit de 12e eeuw, hier zien we een duidelijk verschil met de andere 'nieuwere' mausoleums. Hier zijn geen kleurrijke mozaïek aangebracht maar bestaat de versiering uit bakstenen die op een kunstige manier het bouwwerk vormen.

Het mausoleum ziet er helemaal anders uit, maar daarom niet minder prachtig. We bezoeken een mausoleum dat aan de profeet Job is toegewezen en waar het verhaal gaat dat hij een heilig bron heeft doen ontspringen. Door deze bron te laten ontstaan heeft hij ervoor gezorgd dat Bukhara is kunnen blijven bestaan.

De volgende halte is de lokale markthallen, waar wij bewonderend naar de verkoopswaren kijken en de mensen naar ons. We zien hier hele opstellingen met bergen fruit ( vers en gedroogd) allerlei verse kruiden en heerlijk ruikende broden. In het midden van het brood wordt met een soort van stempel een figuurtje gemaakt zodat dit deel niet omhoog komt en de buitenrand zacht wordt.

Na de markt wandelen we verder de stad in en ontdekken nog een oude moskee, Deze is nog steeds in gebruik bij de lokale bevolking. Ook hier zien we een duidelijk verschil met de andere al bezochte moskeeën, ook deze is weer opgebouwd uit prachtig houtwerk.

Vervolgens genieten we aan de ingang van de oude citadel van een kopje koffie in de stralende, soms al brandende ochtendzon.

De Citadel is de oude vestiging van de stad Bukhara, de citadel staat er al van de 12e eeuw in deze vorm en is deels bewaard gebleven. Een van de ingangspoorten laat zien wat een prachtig bouwwerk dit moet geweest zijn.

Na ons bezoek aan de cital gaan we even genieten van een lunch om daarna terug innerlijk versterkt de rest van deze prachtige stad te bezoeken.

We wandelen nog langs een aantal verkoopkoepels, die tonen dat Bukhara ook een grote handelsstad geweest zal zijn. We bezichtigen een tapijtweverij waar ze nog met de hand tapijten knopen. En nog een jongere moskee en mausoleum waar we weer de prachtige blauwe mozaïek en koepels kunnen terugvinden.

Vanavond gaan we naar een show kijken waar we traditionele muziek en klederdracht kunnen bewonderen. Als ik hier foto's kan nemen kunnen jullie deze morgen bewonderen, morgen is nl weer een reisdagje dus minder foto's waarschijnlijk.

Chantal DV (Collega Marc)

Weeral super om te volgen ! Genieten maar, ik geniet mee van de verhalen !
Ge doet dat prima: mooie foto's en héél leuk om te volgen !
Groetjes, Chantal