zijderoute.reismee.nl

Dag 7: Tashkent - Kirgyzië

Hallo iedereen,

Vandaag spenderen we de iets wat druilerige ochtend in Tashkent de hoofdstad van Oezbekistan. Hier is duidelijk de invloed van de Russchische overheersing te zien.

Er is een combinatie te zien tussen moderne gebouwen, oudere Sovjet gebouwen, en de hele oude gebouwen die we in het oude stadsdeel ook nog terug zien.

Eerste halte is het monument van de overwinning of de vrijheid. Het is een monument waarbij een verdrietige oude vrouw is afgebeeld die rouwt om de gevallen soldaten. Voor haar zie je een eeuwig brandende vlam.

Vervolgens wandelen we via het plein van de onafhankelijkheid naar de metro, deze was de eerste in centraal Azië en is gebouwd in de jaren 70. De architecten hebben duidelijk hun best gedaan om om ter mooiste stations te bouwen! We hebben een aantal stations gedaan en er waren echt juweeltjes tussen!

Na een paar korte ritjes in een snelle, jaren 70 metrostel, komen we weer boven en kunnen we een enorm standbeeld bewonderen van Timor, de lokale overheerser/held van Oezbekistan.

Rijdend doorheen de stad zien we nog een monument opgericht ter herdenking van de mensen die de stad hebben helpen heropbouwen na een grote aardbeving.

Zo de tijd vliegt vooruit, we verlaten deze middag het verassend mooie Oezbekistan en verruilen het voor Kirgyzië, hopelijk krijgen we hier ook zo veel prachtige dingen te zien.

Tot snel