zijderoute.reismee.nl

dag 8: Bishkek

Vandaag spenderen we onze eerste echte dag in Kirgyzië. We maken een stadstoer in Bishkek, de hoofdstad.

We starten onze rondgang bij het huidig parlementsgebouw, het heeft als bijnaam het witte huis. Even later in de middag bezoeken we eveneens het huidige gebouw waar de president nu werkt. Het witte gebouw is het huidige parlementsgebouw, het grijze is het kantoor van de president.

Een aantal jaren geleden is er een grote opstand geweest, waarbij er aan het parlementsgebouw 68 mensen zijn doodgeschoten. Ter ere van deze mensen is er een standbeeld opgericht die de omwerping van de regering symboliseert.

Rond dit plein zijn verschillende politieke gebouwen terug te vinden. Zo zien we ook de wissel van de wacht, deze 2 militairen staan 1uur lang de vlag te bewaken, waarna ze afgewisseld worden om na 1uur terug op wacht te gaan staan. In weer en wind, koud of warm, .... het is een hele eer.

We bekijken een standbeeld van Lenin en van een van de grootste vrouwelijke leiders van de volkerenstammen.

In kirgyzië worden verschillende geloven gevolgd. Er is een grote gemeenschap aan orthodox katholieke mensen. We bezoeken een kerk, waar toevallig op dezelfde moment een Russische aartsbisschop op bezoek is om de band tussen beide landen aan te sterken.

Deze avond bezoeken we een leuk restaurantje waar we verwelkomd worden door een groepje muzikanten die lokale muziek maken.

Morgen trekken we de bergen rond de stad in en bekijken we de lokale natuur op 1800m hoogte.

Werner

Kirgyzië heeft me nog niet echt kunnen overdonderen, zeker in vergelijking met de voorgaande dagen, maar dat kan nog komen. Ik blijf jullie volgen ... maar vanop afstand. Groetjes.

Moeke

Hej hier is het een slechte regendag.maar ik heb een nieuwe buurjongentje max bij gekregen.di middag ga ik samen met wisse .max een bezoekje brengen.ik zie op fotos dat het weer heel mooi is .bij de zuster daar is de tyd wel beetje blijve stilstaan.hopelijk krijgen julie elke dag leker eten op julie bord.bij mij is het mijn woendsdagsekost witloof in spek gerold.we missen je bezoekjes al .maar zo zie je wel dat het heel goed gaat met julie .dikke kus en knuffel moeke en jelka