zijderoute.reismee.nl

Dag 12: Onderweg naar Almaty - Kazachstan

Vandaag vertrekken we vanuit Karakol na het eten van een prachtig ontbijt richting de grens van Kazachstan.

We rijden via een hoofdweg over de bergkam naar de grens. Na een uurtje rijden stopt de verharde weg en wordt de weg een soort van gravelachtige zandweg.

Op de 3uur durende tocht zien we verschillende malen, herders op paarden grote groepen schapen, paarden of koeien uit de hoger gelegen weilanden naar de valleien brengen. Dit zodat ze tijdens de winter lekker warm beneden zijn.

Vervolgen komen we aan bij de grenspost. We waren hiervoor gewaarschuwd, de vorige groep heeft er 2uur over gedaan om doorheen deze controle te komen. Alle koffers werden gecontroleerd en de paspoortcontrole duurde eeuwen. Wel bij ons was de controle een fluitje van een cent. Wij waren met de volledige groep binnen een half uurtje doorheen de controle.

We vervolgens onze reis naar het 3e land, Kazachstan. Onderweg naar de culturele hoofdstad Almaty komen we voorbij Charyn Canyon, dit wordt ook wel eens de Aziatische Grand Canyon genoemd. Wel het zou er wel een beetje met vergeleken kunnen worden, het is echter wel maar een hele kleine versie van de echte Grand Canyon.

Na dit natuurfenomeen rijden we nog een uurtje of 3 verder voor we in de grote stad aankomen. Morgen bezoeken we de stad echt, nu laat op de avond zien we vooral een drukke en best wel vuile stad. De wijken rond de stad zijn ook op het eerste zicht best wel arm.

Ik ben benieuwd wat we morgen allemaal gaan meemaken, vooral de grensovergang met China zou zwaar zijn. Hopelijk tot morgen, dat wil zeggen dat ik nog steeds op het internet kan ;-)