zijderoute.reismee.nl

Dag 23: beijing

Vandaag rijden we een stukje tot buiten de enorme stad. We bezoeken nl de muur, maar op de niet toeristische plaats. Dit zodat het lijkt alsof we toch een beetje alleen op de muur kunnen zijn.

De mensen in Peking ontvluchten de stad als het te warm is, net zoals de koninklijke familie vroeger ook, naar het zomerpaleis.

Dit is een park met een enorm manueel gegraven meer. Er is een tempel, en een zomerhuisje voor de koninklijke familie.

Omdat de koningin niet tussen de onderdanen kon wandelen is er tussen de tempel, het paleis en haar marmeren ( ja echt marmeren) boot een lange overdekte gang gemaakt. Deze is 728m lang en is langs binnen en buiten volledig beschilderd met kunstwerken.

Morgen is het weeral ons laatste dag van de reis :-(

Dag 22: peking

Vandaag brengt de hoge hogesnelheidstrein ons met 300km/u naar Peking.

Normaal zouden we na onze 5u durende treinrit een hoogtepunt van de reis kunnen bezoeken. Het plein van de hemelse vrede en de verboden stad. Nu is het op 1 oktober de nationale feestdag, plus ze vieren dan 70 jaar onafhankelijkheid. Hierdoor zijn deze delen niet altijd toegankelijk. Dus de verboden stad is deze vakantie verboden.

Als alternatief bezoeken we een acrobaten show.

Bij buitenkomst en onderweg naar het hotel is duidelijk dat we in een miljoenenstad zijn terecht gekomen. Peking heeft een kleine 21 miljoen inwoners !

Morgen een bezoekje aan de Chinese muur.

Dag 21: Xi’An en het terracotta leger

Vanmorgen bezochten we het terracotta leger.

Keizer Qin, de eerste keizer van het verenigde China ( ca 600 na Christus) had als grafmonument de opdracht te geven een leger te bouwen en op te stellen als verdediging van zijn graftombe.

Toen in 1970 een aantal boeren een put groeven op hun land belanden ze puur toevallig op de eerste rij soldaten van dit leger en ontdekten hierdoor een enorme culturele schat. Als ze een meter verder naar links of naar achter hadden gegraven was deze schat mogelijk nooit ontdekt geweest.

Ruim de helft van het leger is nog niet gerestaureerd en ligt nog als puzzelstukjes in de tombes.

Na dit indrukwekkende tafereel bezoeken we nog de kleine wilde gans pagode in het midden van de stad. Het is een heerlijke oase van rust in het midden van de chaotische stad.

Morgen nemen we een super hogesnelheidstrein en vertrekken we richting Peking.

Dag 20: Xi’An

Vandaag brengt een lange treinreis ons naar Xi’an het eindpunt ( of begin) van de zijderoute en de voorlaatste stop in onze reis.

Als eerste bezoeken we het lokale museum, maar spijtig genoeg waren we hier niet alleen. Het leek of alle Chinezen ook hier waren !

Vervolgens brengt de bus ons naar de muur van het oude Xi’an, deze is nog volledig in tact. De muur heeft nu iets meer doorgangen dan in de oude tijd maar zijn glorie is er nog steeds. Er ontstaat een mix tussen de oude glorie en de nieuwe wereldstad die Xi’an met zijn 9 miljoen inwoners is.

Een extra speciaal iets, vandaag was er blijkbaar een marathon bovenop de muur. Wat moet dat afzien geweest zijn voor de deelnemers, ruim 27 graden en geen afspanning dus slalommen tussen de toeristen !

Als laatste stop van deze lange vermoeiende dag bezoeken we de lokale moslim wijk. Deze is enorm kleurrijk en bestaat uit vele straatjes met allemaal lokale handelaren die verschillende kleurrijke voedingswaren verkopen.

Morgen is het dan zover dan gaan we op bezoek bij het terracotta leger, ik zal misschien maar zorgen dat mijn schoenen gepoetst zijn en mij shirt en broek gestreken zijn ;-)

Tot morgen

Dag 19: xining

Deze morgen weer vroeg uit de veren, we reizen met de hogesnelheidstrein met 250km/u naar Xining.

Hier aangekomen bezoeken we 2 lokale bezienswaardigheden. We bezoeken de grootste moskee van deze streek.

We zien hier duidelijk dat de mensen anders leven dan in de vorige steden, de meeste mensen zijn hier moslims.

De volgende halte is een enorm Tibetaans klooster. Het is op de kloosters in Tibet na een van de belangrijkste, dit omdat er ooit een daila lama geboren is.

Als avondeten ( evenals de lunch en als we willen als ontbijt) eten we natuurlijk Chinees. We zitten aan grote ronde tafels van 10 personen, met in het midden van de tafel een ronde schijf, deze draait rond. Op de plateau komen verschillende gerechten, rijst, soep, een aantal groentengerechten en vleesgerechten. ( de kip zelfs met kop, poten en botjes op het bord) vanavond hadden we nog een extra feestgerecht dumplings. Pasteitjes gevuld met vlees, vis en of groenten.

Morgen nog vroeger op, de trein komt dan al om 7.30u op naar het terracotta leger.

Dag 18: Jiayuguan de westelijke grens

Zoals nog beleefd hebben jullie nog wat foto’s van de theatershow te goed.

Vandaag weer een lange rit voor de boeg, we rijden naar jiayuguan, hier vinden we een van de meest westelijke grenzen van het oude China.

We bezoeken hier het oude fort waar de handelaars en reizigers van de zijderoute ook moesten langskomen.

Hier kunnen we in de verte al de oude delen van de Chinese muur bewonderen. De dapperen onder ons trotseren de meer dan 400 treden en de enorme steile klim om naar de eerste wachttoren te klimmen.

Morgen wederom een hoge snelheidstrein om ons verder op onze reis te brengen.

Dag 17: Dunhuang en de mogao grotten

Goeiemorgen, het prachtige uitzicht deze (vroege) morgen wil ik jullie niet misgunnen

Vandaag bezoeken we de mogao grotten die hier aan rand van de zandduinen gemaakt zijn rond 400 na Christus.

Het zijn grotten die uitgehakt zijn uit de rotswand door de boeddhistische monniken die het geloof vanuit India naar deze streek gebracht hebben.

In deze grotten zijn prachtige beelden ondergebracht en er zijn prachtige muurschilderingen terug te vinden.

Vanavond gaan we naar een lokaal theater, hier is er prachtige show in en al even mooie omgeving. Misschien morgen hier een paar foto’s van.

Dag 14-16 Urumqi ( overgang China) Turpan en Dunhuang

Hieronder het verslag van de paar dagen waar we geen internet hadden.

Na de horrorverhalen van de supercontroles die we zouden doormaken in de luchthaven van Urumqi verliep onze aankomst in China heel vlotjes.

We komen middag in de nacht aan in Urumqi waar we nog een paar uurtjes slapen voor we een korte stadstoer maken. Urumqi is een grote provinciehoofdstad en we zien dan ook verschillende hoge gebouwen, wel iets anders dan we de afgelopen weken gezien hebben.

Na onze rondrit in Urumqi zetten we onze route verder naar Turpan, onderweg zien we veel niets, deze provincie bestaat vooral uit woestijn.

Aangekomen in Turpan bezoeken we de oude stad die hier nog als archeologische opgraving kunnen zien. Vandaag hebben we genoeg bekeken.

Na een nachtje in een splinternieuw hotel zetten we onze ontdekkingstocht in Turpan verder. We bezoeken een dorpje van de oegouren, de originele inwoners van deze regio. Ze leven nog in zeer primitieven omstandigheden maar volgens de gids slapen ze bijna dagelijks in een miljoen sterren hotel. Door de warme nachten hier in de regio slapen de lokale mensen nl vaak op het dak van hun huizen.

Volgende halte, de grotten van de 1000 budha’s, de originele grotschilderingen mogen we niet meer op foto zetten, maar onze volgende stop ( het nationale museum) heeft een prachtige reconstructie van een van de grotten.

Als laatste stop bezoeken we nog een moskee van 500 jaar oud.

Na wederom een goede nacht, staan we op voor de zon om vroeg naar het station van de kogeltrein te gaan. Ook hier is er weer veel controle en moeten weer alle tassen door de controle.

Aangekomen in Dunhuang bezoeken we de zandduinen en de oase van de halve maan. We maken ook een uitzonderlijke situatie mee, het regende hier, de paar druppels die gevallen zijn was de 4e regenbui van het jaar.

Benieuwd wat onze ontdekkingstocht in de omgeving ons morgen gaat opleveren.