zijderoute.reismee.nl

Dag 13: almaty

Vandaag bezoeken we het olympische sportcomplex dat hier in bergen boven Almaty ligt.

We bezoeken de op een na hoogste openlucht schaatsbaan.

Hierna zouden we met de kabelbaan de berg opgaan, maar aangezien deze niet werken vandaag nemen we een minibus en vertrekken nog verder omhoog. We komen aan op 2260m. Vanaf hier vertrekken ook verschillende kabelbanen naar de skigebieden die hier in de buurt liggen.

We dalen de berg terug af en bezoeken een lokale orthodoxe kathedraal.

En zoals het hier in centraal Azië gewoon is, is er ook hier een monument voor de gevallen soldaten van WO 2.

Vanavond vertrekken we richting China. Tot snel.

Dag 12: Onderweg naar Almaty - Kazachstan

Vandaag vertrekken we vanuit Karakol na het eten van een prachtig ontbijt richting de grens van Kazachstan.

We rijden via een hoofdweg over de bergkam naar de grens. Na een uurtje rijden stopt de verharde weg en wordt de weg een soort van gravelachtige zandweg.

Op de 3uur durende tocht zien we verschillende malen, herders op paarden grote groepen schapen, paarden of koeien uit de hoger gelegen weilanden naar de valleien brengen. Dit zodat ze tijdens de winter lekker warm beneden zijn.

Vervolgen komen we aan bij de grenspost. We waren hiervoor gewaarschuwd, de vorige groep heeft er 2uur over gedaan om doorheen deze controle te komen. Alle koffers werden gecontroleerd en de paspoortcontrole duurde eeuwen. Wel bij ons was de controle een fluitje van een cent. Wij waren met de volledige groep binnen een half uurtje doorheen de controle.

We vervolgens onze reis naar het 3e land, Kazachstan. Onderweg naar de culturele hoofdstad Almaty komen we voorbij Charyn Canyon, dit wordt ook wel eens de Aziatische Grand Canyon genoemd. Wel het zou er wel een beetje met vergeleken kunnen worden, het is echter wel maar een hele kleine versie van de echte Grand Canyon.

Na dit natuurfenomeen rijden we nog een uurtje of 3 verder voor we in de grote stad aankomen. Morgen bezoeken we de stad echt, nu laat op de avond zien we vooral een drukke en best wel vuile stad. De wijken rond de stad zijn ook op het eerste zicht best wel arm.

Ik ben benieuwd wat we morgen allemaal gaan meemaken, vooral de grensovergang met China zou zwaar zijn. Hopelijk tot morgen, dat wil zeggen dat ik nog steeds op het internet kan ;-)

Dag 11: Karakol

Vandaag reizen we nog iets verder om her prachtige meer, we omcirkelen het meer en bekijken de bergketen aan de andere kant ook eens een beetje dichterbij.

We bezoeken het stadje Karakol. Dit is een oud Russisch stadje. De eerste plaats om te stoppen in de oude houten moskee. Weer een heel andere uitzicht dan die van de afgelopen week. Bij deze zien we de grote Chinese invloed duidelijk terug.

In het dorp is eveneens een oude, houten orthodoxe kerk te vinden. ( sommige mensen in de groep herkennen er een beetje villa kakelbont van PipiLangkous in )

Na de lunch trekken we de bergen in waar er een wandeling naar een vallei kan gemaakt worden. De weg naar de vallei zelf bestaat uit prachtige zichten.

Zelf heb ik genoten van de zon en een leuk boek terwijl de groep een wandeling naar de vallei maakt.

Omdat ik jullie de pracht van de vallei niet wil misgunnen heb ik een paar foto’s geleend.

Morgen vertrekken we naar Kazachstan en China, door de moeilijkere grensovergangen en de controles van gsm en computers kan het zijn dat we niet altijd stabiel internet krijgen. Dus misschien kan ik niet altijd mijn verhalen uploaden maar we doen ons best.

Dag 10: Issy kul meer

Vandaag reizen we verder naar Kirgizië, we begeven ons naar het Issy kul meer.

Onderweg zien we nog een prachtige 1000 jaar oude minaret met de prachtige bergen steeds op de achtergrond.

Hierbij vinden we ook nog een oud kerkhof met grafstenen van oude krijgers. De grafstenen zijn bewerkt met de gezichten van de krijger.

We wandelen voor de lunch doorheen een lokaal dorp, en krijgen lunch bij een lokale boerenfamilie in huis.

Onze tocht eindigt aan het Issy kul meer, het tweede hoogst gelegen meer. Het meer ligt op 1600m en is 170km lang en 70km breed.

Het meer is prachtig omkaderd door de besneeuwde bergtoppen. Morgen rijden we nog wat verder doorheen het landschap naar Karakol.

Tot morgen

Dag 9: de natuur rond Bishkek

Vandaag trekken we naar de bergen die net buiten de stad liggen.

De hoogste pieken liggen rond 4500m hoogte, door de lichte regen die hier de laatste dagen viel ligt er op de bergen een prachtige sneeuwtapijt. We maken een korte wandeling in de frisse berglucht voor we terug afdalen naar de stad.

Terug aangekomen in de stad bezoeken we na de lunch een nieuwe moskee. Deze is nog maar 2 jaar open, je ziet duidelijk het verschil met de vorige moskee’s.

Morgen verlaten we de hoofdstad en trekken we het binnenland in.

dag 8: Bishkek

Vandaag spenderen we onze eerste echte dag in Kirgyzië. We maken een stadstoer in Bishkek, de hoofdstad.

We starten onze rondgang bij het huidig parlementsgebouw, het heeft als bijnaam het witte huis. Even later in de middag bezoeken we eveneens het huidige gebouw waar de president nu werkt. Het witte gebouw is het huidige parlementsgebouw, het grijze is het kantoor van de president.

Een aantal jaren geleden is er een grote opstand geweest, waarbij er aan het parlementsgebouw 68 mensen zijn doodgeschoten. Ter ere van deze mensen is er een standbeeld opgericht die de omwerping van de regering symboliseert.

Rond dit plein zijn verschillende politieke gebouwen terug te vinden. Zo zien we ook de wissel van de wacht, deze 2 militairen staan 1uur lang de vlag te bewaken, waarna ze afgewisseld worden om na 1uur terug op wacht te gaan staan. In weer en wind, koud of warm, .... het is een hele eer.

We bekijken een standbeeld van Lenin en van een van de grootste vrouwelijke leiders van de volkerenstammen.

In kirgyzië worden verschillende geloven gevolgd. Er is een grote gemeenschap aan orthodox katholieke mensen. We bezoeken een kerk, waar toevallig op dezelfde moment een Russische aartsbisschop op bezoek is om de band tussen beide landen aan te sterken.

Deze avond bezoeken we een leuk restaurantje waar we verwelkomd worden door een groepje muzikanten die lokale muziek maken.

Morgen trekken we de bergen rond de stad in en bekijken we de lokale natuur op 1800m hoogte.

Dag 7: Tashkent - Kirgyzië

Hallo iedereen,

Vandaag spenderen we de iets wat druilerige ochtend in Tashkent de hoofdstad van Oezbekistan. Hier is duidelijk de invloed van de Russchische overheersing te zien.

Er is een combinatie te zien tussen moderne gebouwen, oudere Sovjet gebouwen, en de hele oude gebouwen die we in het oude stadsdeel ook nog terug zien.

Eerste halte is het monument van de overwinning of de vrijheid. Het is een monument waarbij een verdrietige oude vrouw is afgebeeld die rouwt om de gevallen soldaten. Voor haar zie je een eeuwig brandende vlam.

Vervolgens wandelen we via het plein van de onafhankelijkheid naar de metro, deze was de eerste in centraal Azië en is gebouwd in de jaren 70. De architecten hebben duidelijk hun best gedaan om om ter mooiste stations te bouwen! We hebben een aantal stations gedaan en er waren echt juweeltjes tussen!

Na een paar korte ritjes in een snelle, jaren 70 metrostel, komen we weer boven en kunnen we een enorm standbeeld bewonderen van Timor, de lokale overheerser/held van Oezbekistan.

Rijdend doorheen de stad zien we nog een monument opgericht ter herdenking van de mensen die de stad hebben helpen heropbouwen na een grote aardbeving.

Zo de tijd vliegt vooruit, we verlaten deze middag het verassend mooie Oezbekistan en verruilen het voor Kirgyzië, hopelijk krijgen we hier ook zo veel prachtige dingen te zien.

Tot snel

Dag 6: vrije ochtend Bukhara - treinreis Tashkent

Vandaag een verhaal dat kort en krachtig kan zijn....

We wandelen nog wat rond in Bukhara, shoppen nog wat souveniertjes, en dan hup naar het treinstation.

We nemen vandaag onze eerste hoge snelheidstrein, deze brengt ons via Samarkand naar Tashkent, de hoofdstad van Oezbekistan.

Morgenochtend bezoeken we deze stad en is niet alleen onze eerste week alweer voorbij, maar verlaten we ook het eerste van onze 4 te bezoeken landen.

Morgen krijgen jullie een verslag waar weer foto’s in terug te vinden zijn hoor beloofd. ( natuurlijk onder de voorwaarde dat er in Kirgizië internet te vinden is)